Saturday, January 5, 2019

Episode 2 Misteri menjelang New Year di Pekan Nabalu

Saya cuba tengok itu jalan macam saya mahu dekat sudah itu pekan Nabalu. Saya kuatkan semangat penakut saya untuk tabah sehingga sampai pekan nabalu. Saya punya rancangan berhenti dekat restoran tepi jalan yang selalu buka waktu malam.
 Sampai saja di pekan Nabalu, belum sempat saya bagi signal berhenti tiba-tiba itu ambulan kasi bunyi siren dia. Sikit lagi saya eksiden terkejut beruk. Lepas saja dia bagi siren terus dia memotong dan memecut. Punya panas hati saya.
"#&$€#*@×$&!!!!!! Turun lah kalau berani!!! Konon saya berteriak sendiri dalam kereta. Berani lah kalau itu ambulan sudah jauh di depan. Padahal tadi sikit lagi mahu tecirit ketakutan.
Selepas itu ambulan hilang dari penglihatan, saya pun parking bagus bagus di tepi jalan. Saya punya plan mahu minum kopi dulu sekejap sambil kasi tenang jiwa yang takut campur terkejut sama marah. Saya pun tidak pasti apa tujuan ambulan tu buat begitu. Sengaja kasi takut saya atau betul-betul hantu. Apa pun saya berharap tiada lagi ambulan tiba-tiba muncul.
Sebelum saya keluar mahu minum kopi saya cek lagi hand phone saya. Banyak mesej yang masuk sebab dari kampung tiada tengok hp. Cek punya cek pandai pigi tengok facebook sambil sigup sigup last last kasi lurus kerusi terus tertidur.
  Saya tidak pasti berapa lama saya tertidur. Tiba-tiba saya terbangun ada bunyi anjing bergaduh. Sekali saya tengok di luar ada sekumpulan anjing bergaduh, ada yang mengonggong ada yang menyalak kesakitan bising betul.
Dalam hati saya "bah ngam lah ni, kupi2 dulu". Saya pun keluar mahu pergi restoran tepi jalan di pekan Nabalu. Restoran itu sudah lama menjadi persinggahan saya kalau jalan malam di Ranau-kk. Sambil berjalan ke arah restoran saya menikmati rokok sambil sejuk2 diselimuti kabus. Ketika saya tinggal mahu langkah masuk baru saya perasan,
"Aikk, tutup?"
"Bukan tadi macam buka kah?"
Restoran itu terang dengan lampu tapi tutup. Saya tidak dapat pastikan yang baru saya sampai itu sama ada buka atau tutup itu restoran gara-gara takut dengan itu ambulan. Bila begitu, perasaan saya macam tidak sedap hati. Walau pun saya tidak dapat pastikan yang baru saya sampai itu restoran buka atau tidak, tapi saya pasti masa saya cek hand phone, saya dengar macam suara orang ramai bercerita cerita juga. Tapi bila saya tengok sekeliling langsung tiada satu manusia pun. Terus terdetik dalam hati saya, "dari tadi saya seorang saja lah di sini".
Saya cek jam pun baru pukul 8pm, tak kan semua orang yang tinggal sini sudah tidur. Meremang terus bulu roma saya. Dengan sepantas kilat saya balik ke kereta.
 Waktu saya bejalan ke arah kereta saya ternampak sesuatu yang pelik dalam kereta saya. Saya berhenti berjalan sambil memerhati apa dalam kereta. Saya yang berdiri kira-kira 5 meter di belakang kereta di bantu cahaya lampu jalan cuba melihat apa yang berada dalam kereta saya.
Selepas saya perhati betul-betul, terkejut betul saya terus saya membelakang. Saya tidak sanggup mahu tengok lebih dekat lagi apa yang berada dalam kereta saya. Bergigit rapat gigi dan macam terkunci ini kaki. Saya nampak macam kepala orang di tempat duduk belakang kereta saya. "Silaka macam kepala orang oh" dalam hati saya. Saya cuba pujuk hati saya mungkin ada barang saya letak sana menyerupai kepala namun ingatan saya tidak menyokong pujukan itu sebab saya tidak letak apa-apa barang di belakang. Saya mahu tengok kali kedua untuk kepastian tapi saya takut benda itu betul-betul hantu.
 Saya terus tercegat membelakang kereta saya. Saya menggigil dengan kuat disebabkan takut dan sejuk. Saya tidak tahu apa yang perlu saya buat. Saya mengharapkan ada orang, yang betul-betul orang jalan-jalan di kawasan itu supaya redah sikit rasa takut saya. Saya hanya mampu melihat sekawanan anjing sambil kaki saya macam terkunci.
Saya perlahan-lahan keluarkan rokok untuk meredahkan rasa takut. Belum sempat saya bakar rokok saya tiba-tiba anjing yang berada di depan saya berganti-ganti menggongong panjang "woooooooo!!!!!
Terdengar suara anjing yang menyeramkan itu saya terus panik. Terus saya bertekad memberanikan diri masuk kereta untuk jalan dari situ. Berabis saya lari menuju kereta. Rasa macam 3 langkah saja saya sampai sudah di kereta. Walau macam mana pun saya tidak tengok di belakang kereta saya. Sampai saja dalam kereta saya pegang cermin pandang belakang terus kasi patah. Saya tidak mahu tertengok secara tidak sengaja di belakang. Keras juga pula itu barang. 3-4 kali juga saya pulas baru patah. Lepas itu saya start kereta terus pecut.
Cermin kereta saya kasi turun semua sebab kalau cermin berbuka macam saya kurang sikit rasa takut. Saya memandu selaju yang saya dapat. Saya bukan lah orang yang kuat sembayang tapi kali itu sepanjang jalan saya cuma fokus tengok depan jalan raya sambil nyanyi lagu-lagu rohani dengan nada yang hampir menangis. Oleh kerana 3 buah lagu saja saya tahu kebanyakan masa saya bercakap "Tuhan tolong saya" berulang kali. Begitu lah gaya orang yang jarang sembayang. Waktu begini baru ingat Tuhan.
Bergegar seluruh badan saya membayangkan benda pelik di belakang saya. Banyak imiginasi liar saya yang menambahkan lagi ketakutan saya. Apa pun saya terus memecut selaju mungkin. Sekali sekala bertembung dengan kereta dari arah bertentangan meredahkan sedikit rasa takut.
Waktu saya masih bergegar ketakutan, dan saya tidak pasti di mana sudah saya tibab-tiba di tepi jalan sebelah kanan ada ambulan berhenti dengan semua lampunya terpasang termasuk lampu lampu kecemasannya.
"Silaka!!! Ada lagi??
Menyumpah sudah hati saya. Saya cuba sedaya upaya untuktidak menoleh ke arah ambulan. Saya rasa macam ada kelibat orang di ambulan dan kemungkinan itu ambulan biasa tapi saya tetap tidak berani untuk tengok itu ambulan. Saya limpas tu ambulan dengan hanya fokus pada satu titik iaitu jalan di depan pemanduan saya. Sejurus selepas saya telimpas itu ambulan tiba-tiba saya dengar suara perempuan teriak dari arah ambulan.
"Arrgggggghhhh!!!!
Dengan nada yang nyaring.
Saya betul-betul terkejut. Macam mahu keras seluruh badan saya. Bulu roma meremang naik sampai kepala sehingga badan rasa macam kebas. Nafas saya mula rasa sesak. Degupan jantung  saya berdenyut deras dan kuat. Saya sangat rasa takut yang tidak terkata selepas terdengar jeritan suara perempuan. Saya hampir pengsan.
Namun saya tetap kuatkan semangat. Saya hanya mampu meraung untuk melepaskan rasa takut. Saya terus bernyanyi dengan lagu yang bercampur campur untuk hilangkan rasa takut. Ianya satu perjalanan yang cukup menyeksa bagi saya.
"Kenapa lambat sampai ini??
Itu lah soalan bertalu talu dalam hati saya. Dimana dan sejauh mana sudah saya berjalan saya tidak dapat pastikan sudah sebab saya hanya fokus di depan sahaja. Saya cuma pastikan kereta saya terus bergerak selaju yang saya mampu dan saya pastikan saya tidak pengsan ketakutan.
Ketika lutut saya masih bergetar, mulut saya masih menyanyi dengan tidak ketentuan, akhirnya saya melihat round about tamparuli. Terus pandai lega hati saya. Tidak tahu kenapa hati saya terus lega bila sampai sana. Mungkin suasana yang makin banyak lampu dan banyak bangunan, rumah dan kedai yang masih buka. Selepas sampai higway hati saya makin gembira. Saya terus cari stesen minyak dan berhenti disitu untuk cuci muka. Saya berehat sebelum meneruskan perjalanan. Setelah habis 2 nescafe dalam tin saya pun meneruskan perjalanan.
Waktu perjalanan saya mahu dekat kk sudah, saya langsung tidak rasa takut dan bila teringat peristiwa tadi saya tersengih sendiri. Lucu juga gelagat saya bila takut tahap melampau. Nasib baik tidak eksiden atau pengsan.
Sejak dari hari itu saya tidak lagi memandu seorang diri kalau perjalanan jauh. Walau bagai mana pun Pekan Nabalu tetap jadi persinggahan saya tidak kira sian atau malam, yang penting restoran itu BUKA!


--------------------------------------- TAMAT-------------------------------------

Terima kasih kerana membaca tulisan saya. Ini merupakan tulisan pertama saya dan akan banyak lagi yang menyusul.
Untuk update paling cepat tentang tulisan Kolopia.blogspot.com boleh like facebook page https://www.facebook.com/kolopia/

Terima kasih






No comments:

Post a Comment