Monday, December 10, 2018

'Pintu neraka' terletak di Turkmenistan

 PINTU NERAKA



Tempat yang dipanggil Pintu Ke Neraka ini (Gate of Hell) bukan lah berbentuk pintu tapi merupakan sebuah kawah seluas 5,000 meter persegi yang dipenuhi dengan api dan tidak pernah terpadam. kawah ini terletak di tengah-tengah gurun Karakum, Darvaza Turkmenistan.


Orang tempatan di Darvaza Turkmenistan memberi nama kepada kawah berapi ini sebagai Gate of hell namun kawah ini bukanlah pintu sebenar untuk ke nereka. Kawah ini sebenarnya runtuhan didalam gua bawah tanah yang merupakan kawasan gas asli. Pada tahun 1971 pihak soviet telah menggali kawasan ini malangnya lubang galian menjadi runtuh. Jentera penggali turut tertimbus bersama runtuhan ini. Lubang runtuhan itu juga telah melepaskan gas methane yang beracun. Para jurutera dan ahli geologi risau dengan gas beracun yang keluar dari runtuhan itu mengambil keputusan untuk membakar gas yang keluar. Mereka menjangkakan api tersebut akan terpadam dalam beberapa bulan namun api dalam kawah itu masih menyala sehingga sekarang.


'Pintu Neraka' kini menjadi tarikan pelancong sejak 2009 sudah melebihi 50,000 pelancong dari serata dunia datang melawat 'pintu neraka' ini sambil berkemah di gurun Karakum.


No comments:

Post a Comment